Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Φιλοσοφικές αναζητήσεις.
Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 17 Αύγ 2019, 22:41

micro έγραψε:Απλά το εξετάζω φιλοσοφικά το θέμα, και κάπως αποστασιοποιημένα.

Αλλά ας μείνω σε αυτό που λες, "αν η ηθική είναι ανεξάρτητη από τον άνθρωπο". Δεδομένου πως η ηθική έχει να κάνει με τις αξίες, το ερώτημα μετατοπίζεται στο "είναι (αυτές) οι αξίες ανεξάρτητες από τον άνθρωπο;". πχ η ελευθερία έχει κάποια αξία καθαυτή, ή ο άνθρωπος είναι αυτός που προσδιορίζει την αξία της; Τι λες;


Δεν ειπε κατι τετοιο η Μπιζελι. Ειπε οτι η μεταηθικη εξεταζει τετοια ερωτηματα και το εφερε σαν παραδειγμα.
0 .

Άβαταρ μέλους
bizeli
Moderator
Moderator
Δημοσιεύσεις: 9796

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό bizeli » 18 Αύγ 2019, 00:42

micro έγραψε:
Απλά το εξετάζω φιλοσοφικά το θέμα, και κάπως αποστασιοποιημένα.

Αλλά ας μείνω σε αυτό που λες, "αν η ηθική είναι ανεξάρτητη από τον άνθρωπο". Δεδομένου πως η ηθική έχει να κάνει με τις αξίες, το ερώτημα μετατοπίζεται στο "είναι (αυτές) οι αξίες ανεξάρτητες από τον άνθρωπο;". πχ η ελευθερία έχει κάποια αξία καθαυτή, ή ο άνθρωπος είναι αυτός που προσδιορίζει την αξία της; Τι λες;


Δεν ξέρω.
Νομίζω σχετικό είναι αυτό. Εξαρτάται για ποια αξία μιλάμε.
Γενικότερα, νομίζω ότι την απάντηση θα τη δώσει το αποτέλεσμα της ίδιας της αξίας στη ζωή του ανθρώπου ή της απουσίας αυτής ή της αντίθετης συνθήκης από αυτήν.
Πχ ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται την αξία της ελευθερίας όταν βρίσκεται σε κατάσταση ανελευθερίας.
Άρα σε μια κατάσταση ανελευθερίας, ο άνθρωπος αναζητά την ελευθερία γιατί αντιλαμβάνεται τη φύση της αξίας της.
Δλδ επιλέγει κάτι που αντικειμενικά είναι ηθικά σωστό.
Υπάρχουν και περιπτώσεις που μια αξία έχει ηθικό χαρακτήρα επειδή ο άνθρωπος θέλει να έχει ηθικό χαρακτήρα ή να τεθεί ακόμα και υπό αμφισβήτηση (η αξία) ή να τεθεί ηθικό δίλημμα.
Πχ στην περίπτωση των αμβλώσεων, της ευθανασίας, της θανατικής ποινής κτλ
Εδώ κρίνει ο άνθρωπος αν κάτι είναι ηθικά σωστό.
Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν αξίες που είναι αντικειμενικά σωστές και υπάρχουν αξίες που ο άνθρωπος επιλέγει (ή δεν επιλέγει) να είναι ηθικά σωστές.
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 18 Αύγ 2019, 20:42

Άλλους βέβαια τους τρομάζει η ελευθερία, "ο φόβος μπροστά στην ελευθερία", όπως είχε γράψει ο Έριχ Φρομ.

https://tvxs.gr/news/paideia/erix-o-fob ... eleytheria

Όπως και να 'χει, δηλαδή λες πως δεν είναι "τίποτε δεν έχει αξία, παρά μόνο αυτή που εμείς του δίνουμε", αλλά κάποια πράγματα έχουν μια αξία αντικειμενική, και ο άνθρωπος είτε την αντιλαμβάνεται είτε όχι;
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 18 Αύγ 2019, 20:54

Αξια για τον ανθρωπο εχει ο,τι προωθει την ευτυχια του, οποτε ναι, υπαρχουν αντικειμενικες αξιες.
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 18 Αύγ 2019, 23:07

Λαχουρένιος έγραψε:Αξια για τον ανθρωπο εχει ο,τι προωθει την ευτυχια του, οποτε ναι, υπαρχουν αντικειμενικες αξιες.


Μα έχεις ήδη προαποφασίσει για την αξία της ευτυχίας, οπότε το παραπάνω που λες συσχετίζει όλες τις αξίες με μια άλλη αξία, όπως είχε κάνει παλιότερα το μπιζέλι με την αξία της αρμονίας, δηλαδή από αυτό δεν μπορούμε να συμπεράνουμε πως υπάρχουν αντικειμενικές αξίες.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 18 Αύγ 2019, 23:14

micro έγραψε:
Λαχουρένιος έγραψε:Αξια για τον ανθρωπο εχει ο,τι προωθει την ευτυχια του, οποτε ναι, υπαρχουν αντικειμενικες αξιες.


Μα έχεις ήδη προαποφασίσει για την αξία της ευτυχίας, οπότε το παραπάνω που λες συσχετίζει όλες τις αξίες με μια άλλη αξία, όπως είχε κάνει παλιότερα το μπιζέλι με την αξία της αρμονίας, δηλαδή από αυτό δεν μπορούμε να συμπεράνουμε πως υπάρχουν αντικειμενικές αξίες.


Οντως, αλλα δεν το αποφασισα αυθαιρετα. Το αντικειμενικο οριζεται με βαση την αντικειμενικη πραγματικοτητα που στην περιπτωση του ηθους εχει να κανει με τον ανθρωπο αρα και με το τι ειναι καλυτερο για εκεινον.

Εκτος και αν εννοεις ως αντικειμενικο κατι που ειναι εξω απο τον ανθρωπο αλλα αυτο δεν ξερω πως μπορει να εχει εφαρμογη στην ηθικη φιλοσοφια.
0 .

Άβαταρ μέλους
bizeli
Moderator
Moderator
Δημοσιεύσεις: 9796

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό bizeli » 18 Αύγ 2019, 23:20

micro έγραψε:Άλλους βέβαια τους τρομάζει η ελευθερία, "ο φόβος μπροστά στην ελευθερία", όπως είχε γράψει ο Έριχ Φρομ.

https://tvxs.gr/news/paideia/erix-o-fob ... eleytheria

Όπως και να 'χει, δηλαδή λες πως δεν είναι "τίποτε δεν έχει αξία, παρά μόνο αυτή που εμείς του δίνουμε", αλλά κάποια πράγματα έχουν μια αξία αντικειμενική, και ο άνθρωπος είτε την αντιλαμβάνεται είτε όχι;


Θα μπορούσες να το πεις κι έτσι ναι.
Αν και είπα ότι μπορούν να ισχύουν και τα δύο.
Και βασικά η αρχική απάντηση ήταν "δεν γνωρίζω", δλδ δεν έχω σίγουρη απάντηση.
Έχεις εσύ;
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 19 Αύγ 2019, 00:40

Λαχουρένιος έγραψε:
micro έγραψε:
Μα έχεις ήδη προαποφασίσει για την αξία της ευτυχίας, οπότε το παραπάνω που λες συσχετίζει όλες τις αξίες με μια άλλη αξία, όπως είχε κάνει παλιότερα το μπιζέλι με την αξία της αρμονίας, δηλαδή από αυτό δεν μπορούμε να συμπεράνουμε πως υπάρχουν αντικειμενικές αξίες.


Οντως, αλλα δεν το αποφασισα αυθαιρετα. Το αντικειμενικο οριζεται με βαση την αντικειμενικη πραγματικοτητα που στην περιπτωση του ηθους εχει να κανει με τον ανθρωπο αρα και με το τι ειναι καλυτερο για εκεινον.


Να συμφωνήσω πως όντως δίνουμε μεγάλη αξία στην ευτυχία, αλλά όχι πως αυτή είναι η πηγή απ' όπου βρίσκουμε και τις υπόλοιπες: γιατί αν βάλεις την ευτυχία στο επίκεντρο, από κει μπορείς να προσδιορίσεις και όλες τις υπόλοιπες αξίες, πχ για να είμαστε ευτυχισμένοι θέλουμε και φίλους, οπότε δίνουμε μεγάλη αξία και στη φιλία, διότι η φιλία θα μας κάνει ευτυχισμένους. Ή για την υγεία, την οικογένεια, την ειρήνη, την αρμονία κλπ. Αλλά εγώ πιστεύω πως δεν υπάρχει κάτι το αντικειμενικό στο πώς αξιολογούμε τα πράγματα, κάποιο κοινό κριτήριο δηλαδή.

Λαχουρένιος έγραψε:Εκτος και αν εννοεις ως αντικειμενικο κατι που ειναι εξω απο τον ανθρωπο αλλα αυτο δεν ξερω πως μπορει να εχει εφαρμογη στην ηθικη φιλοσοφια.


Το αντικειμενικό το χειρίζομαι με την έννοια του κοινού, κοινή πραγματικότητα.
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 19 Αύγ 2019, 01:05

bizeli έγραψε:
micro έγραψε:Άλλους βέβαια τους τρομάζει η ελευθερία, "ο φόβος μπροστά στην ελευθερία", όπως είχε γράψει ο Έριχ Φρομ.

https://tvxs.gr/news/paideia/erix-o-fob ... eleytheria

Όπως και να 'χει, δηλαδή λες πως δεν είναι "τίποτε δεν έχει αξία, παρά μόνο αυτή που εμείς του δίνουμε", αλλά κάποια πράγματα έχουν μια αξία αντικειμενική, και ο άνθρωπος είτε την αντιλαμβάνεται είτε όχι;


Θα μπορούσες να το πεις κι έτσι ναι.
Αν και είπα ότι μπορούν να ισχύουν και τα δύο.
Και βασικά η αρχική απάντηση ήταν "δεν γνωρίζω", δλδ δεν έχω σίγουρη απάντηση.
Έχεις εσύ;


Δε γνωρίζω, αλλά ρέπω πως το πρώτο που είπα, δηλαδή πως εμείς δίνουμε αξία στα διάφορα.

Τέλος πάντων, υπάρχει αυτό το θέμα, τι γίνεται, τι σκατά παίζει με τις αξίες! :)

Το άλλο είναι το κατά πόσο έχουν αυτές οι αξίες σχέση με τη λογική: το αν προσδιορίζονται και αξιολογούνται με βάση τη λογική, δηλαδή αν το ποια θα πρέπει να είναι η μεγαλύτερη αξία είναι προϊον λογικής σκέψης, που σημαίνει πως αν κάτσουμε να σκεφτούμε πάρα πολύ λογικά, τότε θα βρούμε την ανώτερη αξία, το ηθικότερο σύστημα σαν να λέγαμε.
1 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17022

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό nemo » 19 Αύγ 2019, 08:58

αξια =χρησιμοτητα
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου


Επιστροφή σε “Φιλοσοφία”