Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Συζήτηση για θεούς, θρησκείες, κοσμογονία κλπ.
Άβαταρ μέλους
tanipteros
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 583

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό tanipteros » 22 Αύγ 2025, 22:55

Λαχουρένιος έγραψε:
Αλήθεια, το βιβλίο του Κουτούλα σχετικά με τον νεοπλατωνισμό το έχεις διαβάσει?


Το αγόρασα παλιά πριν έτη από την έκθεση βιβλίου και το διάβασα με μια ανάσα σε μια νύχτα
0 .
ΦΩΣ !!! :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49085
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 23 Αύγ 2025, 15:43

tanipteros έγραψε:
Λαχουρένιος έγραψε:
Αλήθεια, το βιβλίο του Κουτούλα σχετικά με τον νεοπλατωνισμό το έχεις διαβάσει?


Το αγόρασα παλιά πριν έτη από την έκθεση βιβλίου και το διάβασα με μια ανάσα σε μια νύχτα


Καλό? Θέλω να το αγοράσω και γω.
0 .

Άβαταρ μέλους
tanipteros
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 583

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό tanipteros » 23 Αύγ 2025, 21:43

Λαχουρένιος έγραψε:
tanipteros έγραψε:
Το αγόρασα παλιά πριν έτη από την έκθεση βιβλίου και το διάβασα με μια ανάσα σε μια νύχτα


Καλό? Θέλω να το αγοράσω και γω.


Είναι καλογραμμένο και δεν σε κάνει να το αφήσεις.... εγώ το διάβασα μονοκοπανιά πολύ εύκολα.
1 .
ΦΩΣ !!! :yesyes:

Άβαταρ μέλους
ΜΥΘΗΡΑ
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3330

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό ΜΥΘΗΡΑ » 13 Σεπ 2025, 11:07

tanipteros έγραψε:
Είναι πάνω από κάθε ουσία, δλδ υπερούσιο. Δίνει την ουσία αλλά η κατάσταση του είναι υπέρ της ουσίας.
Ωστόσο αυτό που είναι επειδή "είναι" δεν ταυτίζεται με απουσία ουσίας και έτσι δεν είναι το μη ον αλλά είναι έξω από το Ον.
Δεν είναι ούτε ον ούτε ο ων, είναι υπεράνω από αυτά διότι δίνει υπόσταση σε κάθε τι με ουσία που συνιστά ον.


σχόλιο 1

...δεν θα ήταν πιο ορθό να πούμε ότι η Ουσία του Ενός είναι η Απόλυτη Ουσία η πιο καθαρή και λεπτή???.... και εννοείται τόσα μπορούμε να πούμε για αυτή συγκρίνοντας την με την κατώτερη ουσία ..άρα δεν είναι καθόλου ανείπωτο το Εν ...

...επίσης το Εν πρέπει να είναι το Απόλυτο Ον όχι σε δυναμική ισορροπία και κίνηση αλλά σε στατική ισορροπία και ακινησία σαν τα όντα ..αλλά και πάλι το ότι το Εν εκδήλωσε την οντική κατάσταση πάει να πει λογικά ότι και η δική του ισορροπία δεν ήταν απόλυτη... από κάτι προσβλήθηκε και την έχασε ...
... αλήθεια πως εξηγεί Πλωτίνος ότι το Εν εκδηλώθηκε και εκπορεύτηκαν οι κατώτερες οντικές καταστάσεις
0 .
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΣΗΣ
viewtopic.php?f=23&t=5843
ΤΡΕΜΟΥΝΤΑΝΑ, ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ ΒΑΡΥΤΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ
viewtopic.php?f=23&t=5865&p=182131#p182131
ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ
viewtopic.php?f=23&t=12429

Άβαταρ μέλους
ΜΥΘΗΡΑ
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3330

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό ΜΥΘΗΡΑ » 13 Σεπ 2025, 11:24

σχόλιον 2

... όσο για τον Κουτούλα ...χμμμ ενδιαφεροντα και ψαγμένα όσα λεει αλλα επειδη πρεπει να λαμβανουμε υπόψιν μας οχι μονο όσα λεγονται αλλά και ποιος είναι αυτός που μιλά ... φυσιογνωμια, επωνυμο, βιογραφικο, γενικότερες ιδέες ..η φυσιογνωμια του λοιπον παραπέμπει σε εγωπαρμενο αυταρχικο άτομο ελαχιστα εξαγνισμένο με καμμια διαλογικη διαθεση γιαυτο εχει τη δυνατοτητα σχολιασμου απενεργοποιημενη στο καναλι του ..χωρια που μοστραρει φωτο φορα που δειχνουν τον φιλομοναρχισμο του... ενας αληθινος φιλοσοφος μπορεί να υποστηριζει καθεστωτα καταφορης κλοπης της εξουσιας και του πλουτου που έχουν καταδυναστευσει ιστορικά την ανθρωπότητα ??χμμμμ ... δεν μπορει.... κατι σαθρο τρεχει και μολυνει το νοητικο του λοιπον .....ετσι ???...να δεστε εδω ενδειξεις φιλομοναρχισμου .. και το επιθετο <Κουτουλας> χμμμ δεν ειναι το καταλληλο για σοφο ανθρωπο ετσι ????η Ζωης ξερει ως σηματοδοτει τν καθε ενσαρκωμενη υπαρξη ....

δεστε
https://www.youtube.com/watch?v=QdxF_DLrCTU
0 .
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΣΗΣ
viewtopic.php?f=23&t=5843
ΤΡΕΜΟΥΝΤΑΝΑ, ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ ΒΑΡΥΤΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ
viewtopic.php?f=23&t=5865&p=182131#p182131
ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ
viewtopic.php?f=23&t=12429

Άβαταρ μέλους
tanipteros
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 583

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό tanipteros » 21 Σεπ 2025, 21:36

ΜΥΘΗΡΑ έγραψε:
tanipteros έγραψε:
Είναι πάνω από κάθε ουσία, δλδ υπερούσιο. Δίνει την ουσία αλλά η κατάσταση του είναι υπέρ της ουσίας.
Ωστόσο αυτό που είναι επειδή "είναι" δεν ταυτίζεται με απουσία ουσίας και έτσι δεν είναι το μη ον αλλά είναι έξω από το Ον.
Δεν είναι ούτε ον ούτε ο ων, είναι υπεράνω από αυτά διότι δίνει υπόσταση σε κάθε τι με ουσία που συνιστά ον.


σχόλιο 1

...δεν θα ήταν πιο ορθό να πούμε ότι η Ουσία του Ενός είναι η Απόλυτη Ουσία η πιο καθαρή και λεπτή???.... και εννοείται τόσα μπορούμε να πούμε για αυτή συγκρίνοντας την με την κατώτερη ουσία ..άρα δεν είναι καθόλου ανείπωτο το Εν ...


Ο όρος "ουσία" στον Πλατωνισμό σημαίνει το κοινό χαρακτηριστικό των όντων και ορίζει το κατηγόρημα και την κατηγορία των Όντων.
Η ουσία εμφανίζεται μετά τις Ενάδες. Το Εν και οι Ενάδες είναι Υπερούσιες (θα το εξηγήσω παρακάτω). Έτσι υπάρχει η ουσία του Νου, η ουσία της Παγκόσμιας Ψυχής, η ουσία των Ατομικών Ψυχών και η ουσία των Αισθητών. Κάθε ουσία από αυτές ξεκινά από πιο λεπτή και καταλήγει πιο χονδροειδής στα Αισθητά.

Τι συμβαίνει με το Εν και τις Ενάδες ;
Το Εν και οι Ενάδες είναι γεμάτες "πλήρεις" από "κάτι" που δεν ορίζεται ως ουσία. Διότι η ουσία χαρακτηρίζει την ετερότητα και στο Εν δεν υπάρχει ακόμη πλήθος και ετερότητα και στις δε Ενάδες υπάρχει πλήθος αλλά όχι ετερότητα. Έτσι το Εν και οι Ενάδες έχουν όχι ουσία αλλά κάτι που από αυτό είναι ενιαίες, πλήρεις, γεμάτες, με ενότητα και θα το λέγαμε υπέρ-ουσία.

Ωστόσο οι Νεοπλατωνικοί αποφεύγουν να το ορίσουν. Ο δε Πλωτίνος προσεγγίζει το Εν με αποφατική μέθοδο, λέει τι δεν είναι και ποτέ τι είναι.
Για να συνενοούμαστε εδώ απλά αναφέρω τον όρο υπέρ-ουσία και όχι ουσία για το Εν και τις Ενάδες.

...επίσης το Εν πρέπει να είναι το Απόλυτο Ον όχι σε δυναμική ισορροπία και κίνηση αλλά σε στατική ισορροπία και ακινησία σαν τα όντα ..αλλά και πάλι το ότι το Εν εκδήλωσε την οντική κατάσταση πάει να πει λογικά ότι και η δική του ισορροπία δεν ήταν απόλυτη... από κάτι προσβλήθηκε και την έχασε ...
... αλήθεια πως εξηγεί Πλωτίνος ότι το Εν εκδηλώθηκε και εκπορεύτηκαν οι κατώτερες οντικές καταστάσεις


Το Εν υπερχειλίζει από ενέργεια και δύναμη με την μορφή της Αγαθότητας κατά τους Πλατωνιστές.
Η Αγαθότητα εκδηλώνεται μέσω εκπόρευσης σε πλήθος και ετερότητα. Το πρώτο επίπεδο είναι οι Ενάδες-Θεοί (εδώ είναι οι Ολύμπιοι και άλλοι Θεοί) που είναι η εκδήλωση του Ενός σε Πλήθος. Έτσι και οι Ενάδες είναι αναποσπαστο μέρος του Ενός όπως ο ήλιος με τις ακτίνες του.

Σε δεύτερο επίπεδο οι Ενάδες εκπορεύουν αγαθότητα που λαμβάνουν από το Εν και δημιουργούν το Θείο Νου, σε αυτόν ενυπάρχουν οι ιδέες, η θεία σκέψη ως λογική που λέγεται Λόγος.

Ο Θείος Νους νοεί παράγει σκέψη και ιδέες που είναι τα αρχέτυπα των όντων. Για παράδειγμα όλοι οι άνθρωποι θα είναι με ίδια χαρακτηριστικά, αυτό το αρχέτυπο ιδέα είναι η ιδέα "άνθρωπος". Η ομορφιά θα έχει σχέση με τον αριθμό φ και οι αναλογίες και το κάλος θα ορίζεται από τις αναλογίες με τον αριθμό αυτό. Ο αριθμός φ και οι αναλογίες του ορίζουν την ιδέα του καλλους.

Κάπως έτσι ο Πλάτων ο Πυθαγόρας και οι Νεοπλατωνικοί θεωρούσαν ότι τα μαθηματικά είναι η λογική του Θεού Νου και την ονομάσαν Λόγο.
Και ότι ο μαθηματικός Λόγος δημιουργεί αρχέτυπα τις ιδέες οι οποίες είναι τα "καλούπια-μήτρες" για κάθε είδος όντος, άνθρωπο, ζώο, φυτό, δαίμονα, ψυχή κτλ

Όλη αυτή η ποικιλομορφία από το Εν μέχρι τα Αισθητά είναι η εκδήλωση της Αγαθότητας του Ενός.
Με μια διαφορά οι Νεοπλατωνικοί δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν επιτυχώς την εμφάνιση της κακίας και άλλωτε λέγαν ότι η ύλη είναι κακιά και αδύναμη σαν έκφραση του Αγαθού αφού είναι πιο απομακρυσμένη και άλλωτε λέγαν ότι η κακία είναι η στέρηση του Αγαθού.

Εδώ έρχεται ο Μύθος της Αποστροφής και Επιστροφής που έγραψα που ορίζει την κακία σαν επιλογή ορισμένων ψυχών και όχι σαν αδυναμία και εξασθένιση της Αγαθότητα του Ενός. Έτσι η δύναμη και η Αγαθότητα μένουν ισχυρές μέχρι τα έσχατα της ύλης και έτσι εδώ φαίνεται και η Πρόνοια να υπάρχει η Αγαθότητα του Ενός ακόμη και σε πεδία όπως ο Τάρταρος ή η Κόλαση όπως τώρα λέμε.

Απλά τα πεδία πέρα από τα Θεία Αθάνατα πεδία που είναι τα πεδία εντός του Γίγνεσθαι δημιουργηθήκαν από την επιλογή των ψυχών να βιώσουν τον θάνατο και την φθορά. Το πεδίο του Ταρτάρου και της Κόλασης δημιουργήθηκε από την κακία των ψυχών να γίνει αντίθεο.
Όλα είναι συνέπειες των επιλογών ορισμένων ψυχών. Από την αντιθεϊα και κακία δημιουργήθηκαν οι Κακοδαίμονες.

Άλλες Ψυχές που δεν πέσαν στο Γιγνεσθαι και παραμείναν κοντά στους Θεούς γίναν Αγαθοδαίμονες.
Τώρα όσες ψυχές επανέρχονται και ξεφεύγουν της κακίας γίνονται και αυτές πάλι Αγαθοδαίμονες και Θεοί.
Όσα όντα στο βίο τους ενδώσουν στην κακία γίνονταια από άνθρωποι, ζώα, φυτά στο τέλος Κακοδαίμονες.

Υπάρχει δλδ μια ανοδική και μια καθοδική κίνηση μεταξύ Ενάδων-Κακοδαιμόνων πέρα δόθε και η Πρόνοια του Ενός να επιστρέψουν όλες οι ψυχές πίσω στην Αγαθότητα κάποια τελική στιγμή.
0 .
ΦΩΣ !!! :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49085
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 22 Σεπ 2025, 07:31

Αν οι Ενάδες είναι πλήθος τότε πως δεν έχουν ετερότητα? Εξ ορισμού το πλήθος περιέχει την έννοια της ετερότητας αλλιώς δεν θα ήταν πλήθος, αλλά κάτι ενιαίο και αδιαίρετο.
0 .

Άβαταρ μέλους
tanipteros
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 583

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό tanipteros » 22 Σεπ 2025, 18:15

Λαχουρένιος έγραψε:Αν οι Ενάδες είναι πλήθος τότε πως δεν έχουν ετερότητα? Εξ ορισμού το πλήθος περιέχει την έννοια της ετερότητας αλλιώς δεν θα ήταν πλήθος, αλλά κάτι ενιαίο και αδιαίρετο.


Η ετερότητα ενυπάρχει σε ότι έχει ουσία. Οι Ενάδες είναι Υπερούσιες όπως το Εν και είναι ενωμένες-εκπορευόμενες από Αυτό.
Ουσία υπάρχει από τον Νου και κάτω και έτσι εκεί υπάρχει ετερότητα.
0 .
ΦΩΣ !!! :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49085
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 23 Σεπ 2025, 11:15

tanipteros έγραψε:
Λαχουρένιος έγραψε:Αν οι Ενάδες είναι πλήθος τότε πως δεν έχουν ετερότητα? Εξ ορισμού το πλήθος περιέχει την έννοια της ετερότητας αλλιώς δεν θα ήταν πλήθος, αλλά κάτι ενιαίο και αδιαίρετο.


Η ετερότητα ενυπάρχει σε ότι έχει ουσία. Οι Ενάδες είναι Υπερούσιες όπως το Εν και είναι ενωμένες-εκπορευόμενες από Αυτό.
Ουσία υπάρχει από τον Νου και κάτω και έτσι εκεί υπάρχει ετερότητα.


Άρα χωρίς ουσία πως ορίζεις το πλήθος? Όταν λέμε πλήθος εννοούμε πλήθος ουσιών δηλαδή πολλών διαφορετικών πραγμάτων.
0 .

Άβαταρ μέλους
tanipteros
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 583

Re: Η έννοια του Αγαθού και της Αγαθότητας στο Ἕν-Ἀγαθόν των Νεοπλατωνικών

Δημοσίευσηαπό tanipteros » 23 Σεπ 2025, 13:18

Λαχουρένιος έγραψε:
tanipteros έγραψε:
Η ετερότητα ενυπάρχει σε ότι έχει ουσία. Οι Ενάδες είναι Υπερούσιες όπως το Εν και είναι ενωμένες-εκπορευόμενες από Αυτό.
Ουσία υπάρχει από τον Νου και κάτω και έτσι εκεί υπάρχει ετερότητα.


Άρα χωρίς ουσία πως ορίζεις το πλήθος? Όταν λέμε πλήθος εννοούμε πλήθος ουσιών δηλαδή πολλών διαφορετικών πραγμάτων.


Το Εν και οι Ενάδες είναι πλήρεις, γεμάτες από την ενότητα και από "κάτι" που δεν είναι ουσία αλλά υπέρ-ουσία.
Δεν είναι κενές και άδειες απλά αυτό με το οποίο είναι πλήρεις φιλοσοφικά δεν το λέμε "ουσία"
0 .
ΦΩΣ !!! :yesyes:


Επιστροφή σε “Θεολογία”