bizeli έγραψε:micro έγραψε:Η ηθική φιλοσοφία παραδοσιακά ορίζεται ως η ανθρώπινη εκείνη δραστηριότητα που στόχο έχει να κρίνει ποια είναι η πρέπουσα ή δέουσα συμπεριφορά του ανθρώπου.
Ως εδώ δε βλέπω να έχεις πει κάτι διαφορετικό από αυτό που είπα εγώ. Αυτός είναι ο γενικός ορισμός της ηθικής φιλοσοφίας.
Για να καταλάβω, όμως, ποιο είναι το σημείο στο οποίο διαφωνούμε ... εσύ πιστεύεις ότι θέτω λάθος ότι ο στόχος του ανθρώπου είναι η αρμονική συνύπαρξη με τους υπόλοιπους ανθρώπους (πού το βασίζω αυτό) ενώ εσύ ισχυρίζεσαι ότι ο στόχος δεν είναι σαφής ή δεν έχει απαντηθεί ακόμα ή οι απόψεις διίστανται;
Δλδ η διαφωνία μας είναι στο γιατί πρέπει κάποιος να φέρεται ηθικά.
Γιατί απ' ό,τι κατάλαβα στον ορισμό συμφωνούμε αλλά όχι στο κίνητρο.
Ναι, έτσι εξέταζαν τα πράγματα οι ηθικολόγοι από τα αρχαία χρόνια μέχρι τα νεότερα, όπου η ηθικολογία πήρε άλλη τροπή, ειδικότερα με τον ερχομό της αναλυτικής και υπαρξιακής φιλοσοφίας, αλλά και κάποιων περίεργων τύπων, των μηδενιστών, των αμοραλιστών και των ανορθολογιστών: οι ηθικοί μηδενιστές και αμοραλιστές λένε πως η ηθική ουσιαστικά δεν υφίσταται αλλά είναι ένα φάντασμα (spook), ενώ οι ανορθολογιστές πως οι ηθικές συμπεριφορές δε διέπονται από λογική, συνεπώς και δεν υπάρχει κάτι, κάποιοι ηθικοί νόμοι, να γνωρίσεις. Μα έχει και άλλους περίεργους. Οπότε, όπως καταλαβαίνεις, δεν είναι απλά πως οι απόψεις διίστανται - γιατί αυτό σίγουρα γίνεται - αλλά υπάρχει τρομερή διαφωνία, ως προς την αρχή. Ας πούμε, πώς θα όριζε ένας αμοραλιστής την ηθική, με όρους που μπορεί να τους καταλάβει ένας ηθικολόγος;
Εσύ σαν να μου φαίνεται πως έχεις την εντύπωση ότι οι διαφωνίες σχετικά με την ηθική εντοπίζονται στα κίνητρα ή στους στόχους ή στους ηθικούς κανόνες ή βασικά δεν ξέρω σε τι ακριβώς, αλλά το πράγμα πάει πιο βαθιά.
bizeli έγραψε:Πάντως αν ανατρέξεις κάποια ποστ πίσω στη συζήτηση που είχα με τον Λαχουρένιο κι εγώ έθεσα αυτό το ερώτημα. Τι είναι αυτό που ωθεί τον άνθρωπο να είναι ηθικός και η ζυγαριά έγειρε στις συνέπειες.
Αν κάποιος ηθικός κανόνας έχει θεσμοθετηθεί με νόμο, πχ ου σκοτώσεις, τότε το να τον παραβαίνει κανείς, σίγουρα έχει να κάνει με τις (νομικές) συνέπειες. Το θέμα δεν είναι με τέτοιους κανόνες παραβατικής συμπεριφοράς, μα με άλλους κανόνες που δεν παραβαίνουν κανέναν νόμο, που είναι καθόλα νόμιμοι - που δε θα υπάρχει η συνέπεια του νόμου - με αυτούς τι γίνεται; Ποιες οι συνέπειες για το άτομο εκεί;
bizeli έγραψε:micro έγραψε: Δε συμφωνούν όμως όλοι με αυτόν τον ορισμό,
Σαφώς και δε συμφωνούν όλοι με αυτόν τον ορισμό. Στη φιλοσοφία βρισκόμαστε θυμάσαι;
Ούτε εγώ συμφωνώ με αυτόν τον ορισμό, γι' αυτό και έγραψα παρακάτω "πως είναι αξιολογικά τα ζητήματα και ερωτήματα που θέτει η ηθική φιλοσοφία", αλλά δεν το πρόσεξες μάλλον. Από εκεί νομίζω πως οφείλουμε να ξεκινήσουμε την αναζήτησή μας, και αργότερα, άμα είναι, να δούμε το πρέπον και το δέον.
bizeli έγραψε:Δεν έχω το θέσφατο αλλά έκανα μια προσπάθεια να απαντήσω κι εγώ στο ερώτημα που κι εγώ η ίδια είχα θέσει κάποια ποστ πιο πριν.
Το να είναι ηθικός ο άνθρωπος είναι αποτέλεσμα επιβολής, φόβου, συνήθειας ή συνειδητής επιλογής;
Μπορεί να είναι και όλα αυτά.
Μπορεί να είναι και αποτέλεσμα κοροϊδίας, πως τον έπιασαν κότσο δηλαδή, όπως λέει ο Καλλικλής στον Σωκράτη στο απόσπασμα από τον "Γοργία" που είχα παραθέσει παλιότερα αν θυμάσαι.
bizeli έγραψε:Δεν ξέρω γιατί παρεξήγησες τόσο τη λέξη "αρμονία, ισορροπία, αταραξία" που χρησιμοποίησα. Μπορεί να σκάλωσες εκεί αλλά έτσι όπως το βλέπω εγώ αν για παράδειγμα ο άνθρωπος δε μελετήσει, δε γνωρίσει ή δεν ορίσει ποιες είναι αυτές οι ηθικές αρετές (ακόμα και αν αυτές είναι σχετικές και οι απόψεις διίστανται ή είναι ασαφές να το ορίσεις) πώς θα μπορέσει να καταλήξει στο αν πρέπει να πράττει ορθά;
Διαφορετικά θα υπάρχει σύγχυση στο μυαλό του.
Πάντως σε καμία περίπτωση δεν ισχυρίστηκα ότι υπάρχει μία και μοναδική απάντηση σε όλα αυτά αλλά πιστεύω ότι η γνώση και η εμπειρία είναι δυο ασφαλείς παράμετροι που σε βοηθούν το να πράττεις ηθικά, ΑΝ αυτό είναι το ζητούμενο.
Σωστά το λες το ΑΝ, γιατί κάποιους δεν τους ενδιαφέρει καθόλου η ηθική, όπως τους αμοραλιστές που έγραψα παραπάνω. Γιατί αν πιάσουμε κάποιον να συμπεριφέρεται άσχημα και τον εγκαλέσουμε στην τάξη, τότε αυτός μπορεί να πει: "το ξέρω πως φέρομαι άσχημα, αλλά δε θέλω να φερθώ καλύτερα", και τότε τι θα του πούμε, "α εντάξει φίλε μου, δεν πειράζει"; Ή μήπως "ε, θα έπρεπε να θες να φέρεσαι καλύτερα". Γιατί κάπως έτσι μιλούν οι ηθικολόγοι.
bizeli έγραψε:Τα ζώα όμως, ενεργούν βάσει ενστίκτων που σκοπό και μόνο έχουν την επιβίωσή τους. Δεν ενεργούν βάσει λογικής που είναι η ειδοποιός διαφορά που μας ξεχωρίζει από τα ζώα.
Πχ το αν τα ζώα ζουν σε αγέλες αρμονικά (το αρμονικά εδώ είναι σχετικό) το κάνουν για λόγους προστασίας από τον εχθρό. Πάλι για λόγους επιβίωσης δηλαδή, όχι βάσει ηθικής.
Και στους ανθρώπους συναντάμε κάποιες ενστικτώδεις αντιδράσεις, που μας έχουν περάσει από γενιά σε γενιά, ανά τους αιώνες. πχ. όταν ακούμε ότι ο τάδε επιχειρηματίας εκμεταλλεύτηκε τον χ νόμο βάζοντας τους εργαζόμενούς του να δουλέψουν περισσότερο, τότε είναι μάλλον πιθανόν ανήθικο να τον χαρακτηρίσουμε. Ή όταν κάποιος παίρνει με βύσμα μια δουλειά, ή όταν δε βοηθάει κάποιον που βρίσκεται σε ανάγκη, ή αν αλλάζει τους ερωτικούς συντρόφους σαν τα πουκάμισα, μην πω ποια η ενστικτώδης άποψη για τις γυναίκες που πράττουν έτσι κλπ.
bizeli έγραψε:Ο αριστοτέλης έλεγε ότι ο άνθρωπος είναι φύσει κοινωνικό ον και αυτό μας διαχωρίζει από τα ζώα.
Παρά κάποια όμοια χαρακτηριστικά που έχουμε και τα εντοπίζεις κι εσύ ωστόσο το κίνητρο είναι διαφορετικό. Ο άνθρωπος ξέφυγε από αυτήν τη ζωώδη κατάσταση που μοναδικό στόχο είχε το "ζειν" και πέρασε στη φάση του "ευ ζην".
Τον διαχωρισμό ανθρώπου με τα ζώα πρώτοι έθεσαν διάφοροι φιλόσοφοι όπως ο Αριστοτέλης, ο Πλάτωνας, ο Χομπς, ο Τζον Λοκ κ.α. και επιχείρησαν να εντοπίσουν τα στοιχεία αυτά που διαφοροποιούν τον άνθρωπο από τα ζώα.
Επίσης, κάτι άλλο που μας διαφοροποιεί από τα ζώα και αποδεικνύει ότι τα ζώα δεν ενεργούν βάσει ηθικής είναι ότι το ζώο θα σκοτώσει για την επιβίωση του ενώ για τον άνθρωπο αυτό θεωρείται ανήθικο ακόμα κι αν πρόκειται για την επιβίωσή του.
Και πολλά άλλα παραδείγματα μπορώ να σου φέρω.
(Μια διόρθωση, πολιτικό ον έλεγε ο Αριστοτέλης, αλλά το ίδιο πράγμα είναι, από τη στιγμή που την εποχή του δεν υπήρχε η έννοια και η λέξη της κοινωνίας, αλλά της πόλεως).
Σίγουρα όχι εν καιρώ πολέμου, γιατί τότε μέχρι και παράσημο ανδρείας μπορεί να πάρει κανείς. Αλλά και εν καιρώ ειρήνης, και στα δικά μας, βλέπεις τον Κουφοντίνα να έχει μετανιώσει για τα άτομα που σκότωσε; Και πες πως αυτός είναι περίπτωση ή πορωμένος, τόσοι άλλοι που τον επευφημούν και δε χάνουν την ευκαιρία να του σφίξουν εγκάρδια το χέρι, νομίζεις πως τον θεωρούν ανήθικο, για μάλλον το αντίθετο; Ή τον άλλον, τον Κοεμτζή, αυτός κι αν θεωρείται ήρωας.
bizeli έγραψε:micro έγραψε:Από τη στιγμή δλδ που έχεις αποκόψει την ηθική από οτιδήποτε άλλο και επικεντρώνεσαι αποκλειστικά στη συμβίωση και την αρμονία, ο τρόπος σκέψης μου είναι έγκυρος, πιστεύω.
Δεν αποκόπτω κάτι. Επιχειρώ να δώσω μια ερμηνεία σε κάποια αναπάντητα διαχρονικά ερωτήματα. Δεν αποκλείω κάτι άλλο.
Αποκόπτεις, αγνοείς, παραβλέπεις και φεύγεις χαρακτηριστικά που η ηθική φιλοσοφία ανέκαθεν θεωρούσε και θεωρεί ανώτερα και που συναντώνται μόνο στον άνθρωπο, όπως είναι η θέληση, η ψυχή, και τελευταία την κρίση και το συναίσθημα. Χωρίς αυτά τα ανώτερα χαρακτηριστικά, η ηθική ισοπεδώνεται και γίνεται κάποια άλλη, όπως ορθά εικάζω θέλει να σου πει ο Προέλλην: καμιά φιλοσοφία δε χρειάζεται, ηθική ή άλλη, είναι όλα επιστήμη. Δηλαδή, έτσι όπως παρουσιάζεις την ηθική, δε χρειάζεσαι τους φιλοσόφους να σου πουν πώς θα κινηθείς ηθικά, αλλά εξειδικευμένους επιστήμονες, και έχει δίκιο, νομίζω. Εντωμεταξύ το ίδιο βλέπω να λες κι εσύ, αλλά θέλεις συνάμα να κρατήσεις και κάποιο κομμάτι της παραδοσιακής ηθικής φιλοσοφίας, χωρίς να γίνεται σαφές ποιο. Ε αυτό δε γίνεται, σαν μπερδεμένα να μας τα λες.
bizeli έγραψε:Αν στο μέλλον οι μηχανές αντικαταστήσουν τον άνθρωπο και την κρίση του, τότε ναι δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε και αυτήν την περίπτωση.
Εγώ πολλές φορές έχω σκεφτεί σε έντονες διαφωνίες μου με κάποιον όπου δε φαινόταν να βγαίνει κάποια άκρη να υπήρχε μια "από μηχανής κατασκευή" που να λέει εσύ έχεις δίκιο, εσύ άδικο και να τέλειωνε το παραμύθι.
Σήμερα αυτή τη δουλειά την κάνουν τα δικαστήρια.
Και τι θα τη ρωτάγαμε τότε αυτήν τη μηχανή, τι θα της λέγαμε; "Έλα καλή μας μηχανή, εμείς που σε μπολιάσαμε με τη λογική μας, με τις ελπίδες μας, που σε φτιάξαμε να είσαι πάντα δίκαιη και σωστή, τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, πού σφάλουμε και πού δικαιωνόμαστε; Πού πλανώμαστε και πού όχι; Έλα και πες μας, πώς μπορούμε να είμαστε ηθικοί;"




Ναι καλέ, πάρε όσο χρόνο θες, αλλά μέχρι αύριο το πρωί να έχεις φέρει απαντήσεις!