• Ενεργά Θέματα 
Η περιήγηση στον παρόντα ιστότοπο συνεπάγεται ότι συμφωνείτε με τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Χρήσης Cookies.

Βυζαντινή ιστορία

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
pluton
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 16225

Βυζαντινή ιστορία

Δημοσίευσηαπό pluton » 13 Δεκ 2017, 14:30

Νικηφόρος Φωκάς, ο αυτοκράτορας που στον τάφο του έγραψαν την αλήθεια: «Τους νίκησε όλους, εκτός από μια γυναίκα» ...

Απομάκρυνε τους Άραβες από την Κιλικία, ανακατέλαβε την Κύπρο και προσάρτησε μεγάλο μέρος της Συρίας, προχωρώντας έως την Τρίπολη. Παράλληλα, έδειξε ενδιαφέρον για την περιφρούρηση των βυζαντινών συμφερόντων στις επαρχίες της Νότιας Ιταλίας και της Σικελίας. Επιβεβαίωσε έτσι τη βυζαντινή κυριαρχία στη Μεσόγειο και εκτίναξε τα σύνορα της αυτοκρατορίας έως πέρα από τον ποταμό Ευφράτη. Με ανάλογη ευαισθησία αντιμετώπισε και τα προβλήματα στα βόρεια σύνορα της αυτοκρατορίας, επιχειρώντας σύντομη εκστρατεία κατά μήκος των βυζαντινο-βουλγαρικών συνόρων και καταλαμβάνοντας χωρίς δυσκολίες όλα τα σημαντικά φρούρια. Χρηματοδότησε τον Άγιο Αθανάσιο Αθωνίτη να κτίσει την πρώτη Ιερά Μονή στο Άγιον Όρος, τη Μεγίστη Λαύρα και τον έφαγαν... την ώρα της προσευχής!!


Δεκέμβρης, καὶ στὴν πρωτεύουσα τὸ ψῦχος εἶναι δριμύ. Σφοδρὴ κακοκαιρία πλήττει τὴ Βασιλεύουσα, ἀλλὰ οἱ συνωμότες εἶναι ἀποφασισμένοι. Θὰ αἰφνιδιαστοῦν ὅμως καὶ γιὰ λίγο θὰ διστάσουν, ὅταν θὰ βροῦν τὸ κρεβάτι τοῦ Νικηφόρου Φωκᾶ ἄδειο. Μήπως τοὺς πρόδωσαν; Μήπως εἶχαν ἀποκαλυφθεῖ τὰ σχέδιά τους; Ὅμως ὁ ὑπηρέτης τοὺς καθησυχάζει. Νά, ἐκεῖ εἶναι. Καὶ ὄντως ὁ αὐτοκράτορας ἦταν ἐκεῖ. Στὴ γωνιά. Κείτονταν πάνω στὸ πάτωμα, σὲ ἕνα ἁπλὸ δέρμα ζώου, φορώντας τρίχινο ροῦχο.

Νύχτα 10ης ΔεκεμβρίουὉ πρῶτος τῆς Ρωμανίας, ὁ πρῶτος τῆς Οἰκουμένης ἀντὶ στὸ βασιλικὸ κρεβάτι, κοιμόταν στὸ πάτωμα. Χωρὶς νὰ τὸ ξέρει κανείς. Μονάχα ὁ Θεός, ἡ ἀναφορά του. Καὶ ὁ ὕπνος στὸ πάτωμα ἦταν ἕνας ἀπὸ τοὺς πολλοὺς ἀγῶνες του, γιὰ νὰ μπορεῖ νὰ αὐτοκρατεῖται ὁ αὐτοκράτορας. Γιατὶ ἤξερε ὅτι ὁ ἀγῶνας ἐναντίον τῶν παθῶν του ἦταν τὸ κλειδὶ ποὺ θὰ τοῦ ἐπέτρεπε τὸ μεῖζον: νὰ ἀνήκει στὸ Σῶμα τῆς Σωτηρίας. Ἄλλωστε ἡ καρδιὰ τοῦ ρωμαίικου πολιτισμοῦ, ποὺ τόσο πιστὰ ὑπηρετοῦσε, ἦταν πάντα τὸ Σῶμα. Τὸ ὀντολογικό, λειτουργικό, ζῶν Σῶμα τῶν προαπελθόντων, συγκαιρινῶν καὶ μελλόντων ἐλθεῖν φορέων τῆς παράδοσης, μὲ κεφαλὴ τὸν Χριστό. Σῶμα συγκροτούμενο κατὰ τὰ μέτρα τῆς χωρητικότητας μὲ Τριαδολογικὲς σχέσεις προσώπων ὡς καινὴ Θεανθρώπινη ὀντολογία ἀσυγχύτως καὶ ἀδιαιρέτως ἐν ἡσυχασμῷ.

Σὲ ἔνα τέτοιο τρόπο τοῦ ζῆν, δὲν ἔχει σημασία ἂν εἶσαι ὁ κοσμοκράτορας ἢ ὁ τελευταῖος πολίτης. Σημασία ἔχει ἂν ὄντας ἐν ἡσυχασμῷ καὶ ἐν μετανοίᾳ ἀποτελεῖς μέρος τοῦ Σώματος καὶ ἐκφράζεις τὸ ὅλο Σῶμα. Καὶ τὰ μέλη τοῦ Σώματος ἔχουν ὅλα τὴν ἀξία τους στὴν ὁλοκλήρωση. Καὶ τὰ δάκτυλα ἔχουν ἀξία καὶ οἱ μύες καὶ τὰ μάτια. Οὐδεὶς ὑπολείπεται. Καὶ ὁ ἡγέτης καὶ ὁ τελευταῖος πολίτης εἶναι ἄξιος. Καὶ στὸ πρόσωπο κάθε μέλους ἐκφράζεται καὶ μαρτυρεῖται τὸ ὅλο Σῶμα. Δὲν δρᾶ ὁ αὐτοκράτορας, δρᾶ καὶ δοξολογεῖται τὸ ὅλο Σῶμα. Δὲν δρᾶ ὁ τελευταῖος πολίτης, δρᾶ καὶ δοξολογεῖται τὸ ὅλο Σῶμα. Καὶ ὁ τελευταῖος πολίτης καὶ ὁ αὐτοκράτορας ξέρουν πὼς κάθε πράξη τους ἔχει ἀναφορὰ στὸ Σῶμα καὶ στὴν κεφαλή του, στὸν Πρωτοστάτη, Τὸν μόνο, ὁ ὁποῖος πραγματικὰ γνωρίζει τὰ μύχια καὶ τὶς καρδιές. Καὶ αἰσθάνονται ὅλα τὰ μέλη τὴν ἀνάγκη νὰ ἐκφραστοῦν κατὰ τὰ μέτρα τῆς δυνατῆς τελειότητάς τους εἰς δόξαν τοῦ Σώματος καὶ ὡς πρόταση σωτηρίας πρὸς ὅλους. Γι’ αὐτὸ καὶ οἱ συνεχεῖς ἀσκητικοὶ ἀγῶνες, γι’ αὐτὸ καὶ ἡ προσπάθεια τήρησης τῶν παραδόσεων, τῆς συσσωρευμένης δηλαδὴ ἐμπειρίας τῶν προαπελθόντων, γι’ αὐτὸ τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα, γι’ αὐτὸ καὶ οἱ συμβολισμοί. Ὡς ὑπόμνηση τῆς σωτηρίας καὶ τῆς δόξας, ὡς παραίνεση ἀγώνων στοὺς συγκαιρινοὺς καὶ ὡς παρακαταθήκη στοὺς μέλλοντες ἐλθεῖν.

Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος γιὰ τὸν ὁποῖο ὁ αὐτοκράτορας, ὅταν εἶναι μόνος καὶ δὲν τὸν βλέπει κανείς, καταβάλλει ὅσο μπορεῖ τὰ πάθη του μὲ ἀγῶνες ὑπεράνθρωπους. Ὅταν ὅμως εἶναι σὲ δημόσιο χῶρο, θὰ τηρήσει πλήρως τὰ πρωτόκολλα, θὰ ἐνδυθεῖ ὑπερήφανα τὰ βαριὰ διαδήματά του, θὰ φέρει μὲ ὑπευθυνότητα τὰ σύμβολα τῆς θέσης του καὶ θὰ δράσει γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ λαοῦ. Σέβεται τὶς παραδόσεις καὶ τοὺς ἀγῶνες τῶν προπατόρων, καὶ συγκροτεῖ παράδοση γιὰ τοὺς ἐρχόμενους. Ὑπερβαίνει τὸν ἑαυτό του, ἀναλαμβάνει τὶς εὐθῦνες τῆς θέσης του, ἐκφράζει πρὸς ὅλους τὴν πίστη καὶ τὴν πεποίθηση τῆς σωτηρίας, συμβολίζει τὴ δόξα τῆς συνεχοῦς νίκης καὶ καλεῖ ὅλους, ἀναλαμβάνοντας τὶς εὐθῦνες του ὁ καθένας, νὰ συστρατευτοῦν καὶ συναγωνιστοῦν μαζί του.

Ὅλα αὐτὰ ἀναφέρονται γιὰ νὰ γίνει ἀπὸ τὸν καθένα ἡ σύγκριση μὲ τοὺς «ἡγέτες» τοῦ σήμερα. Ποιά πρωτόκολλα, ποιά σύμβολα, ποιές παραδόσεις, ποιά θέσμια νὰ τηρηθοῦν; Ἀπὸ ἀνθρώπους «λίγους», «χῦμα», ἀνερμάτιστους, χωρὶς ἀναφορά, ἄγευστους φωτός, ἀνίκανους νὰ αἰσθανθοῦν ἔστω ἐλάχιστα τὴ σωτηριώδη δυναμικὴ τοῦ Σώματος, ἰδεοληπτικούς, ἐγκλωβισμένους σὲ ἀνάπηρες οἰκονομίστικες καὶ ταξικὲς θεωρήσεις, πνευματικὰ νεκρούς, σήποντες στὸ μνῆμα τοῦ ἑαυτοῦ τους. Ἁπλοὺς ὑπαλληλίσκους καὶ φτηνοὺς διαχειριστὲς τοῦ σκοτασμοῦ τοῦ κόσμου.

http://enromiosini.gr/arthrografia/%CE% ... %BF%CF%85/
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1184

1182 μχ: Η σφαγή των Λατίνων της Πόλης

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 22 Ιούλ 2020, 23:15

Απο τα τέλη του 11ου αιώνα δυτικοί (κυρίως ιταλοί) έμποροι απο Βενετία ,Γένοβα, Πίζα κτλ ειχαν εγκατασταθεί στην Κωνσταντινούπολη και είχαν εξασφαλίσει μεγάλης κλίμακας εμπορικές παραχωρήσεις απο τον αυτοκράτορα Αλέξιο Α’ Κομνηνό. Η ναυτική ανικανότητα της Αυτοκρατορίας εκείνο το καιρό οδήγησε σε ενα θαλάσσιο λατινικό μονοπώλιο πιέζοντας οικονομικά την Αυτοκρατορία. Η κυριαρχία των ιταλών εμπόρων προκαλούσε δυσφορία στους γηγενείς κατοίκους της Αυτοκρατορίας ,εμπόρων, μεσαίων και κατώτερων τάξεων τόσο στην ύπαιθρο όσο και στις πόλεις. Ενας άλλος παράγοντας ηταν φυσικά οι θρησκευτικές διαφορές , οι ορθόδοξοι έλληνες έβλεπαν τους παπικούς λατίνους να πλουτίζουν μέσα στην ίδια τους τη χώρα χάρη στα προνόμια που είχαν λάβει και η αλλαζονική τους συμπεριφορά επιδείνωνε ακόμα περισσότερο τη κατάσταση . Ο αυτοκτοκράτορας Μανουήλ Α Κομνηνός στράφηκε κατά των βενετών (1171) οταν οι τελευταίοι κατέστρεψαν την συνοικία των γενουατών στην Κων/πολη, ενω οι σχέσεις Αυτοκρατορίας-Βενετίας συνέχιζαν να είναι εχθρικές παράλληλα οι βενετοί είχαν χρηματοδοτήσει και μια σερβική εξέγερση .

Το 1180 πεθαίνει ο αυτοκράτορας Μανουήλ Κομνηνός, η λατίνα χήρα του (Μαρία της Αντιοχείας) έδειξε προκλητική εύνοια στους λατίνους εμπόρους και τους μεγάλους αριστοκράτες γαιοκτήμονες και ανατράπηκε το 1182 απο τον Ανδρόνικο Α’ Κομνηνό, ο οποίος είχε λαϊκή υποστήριξη. Μέσα σε όλο αυτο το έντονο αντιλατινικό κλίμα ο λαός της Κων/πολης μαζί με τη βοήθεια του στρατού (τον οποίο παρακινούσε ο Ανδρόνικος ο οποίος απέβλεπε μονο στη κατάληψη της εξουσίας) επιτέθηκε στη λατινική συνοικία της πόλης. Σπίτια, εκκλησίες, κάηκαν και λεηλατήθηκαν, ο όχλος έσφαξε κληρικούς (παπικούς), παιδιά, άντρες, γυναίκες, ακομα και γέρους και αρρώστους απο τα νοσοκομεία. Ο καρδινάλλιος Ιωάννης ο απεσταλμένος του Πάπα αποκεφαλίστηκε και το κεφάλι του σύρθηκε στους δρόμους στην ουρά ενος σκύλου!
Απο τους 60.000 λατίνους της πόλης έζησαν μολις 4000 οι οποίοι πουλήθηκαν σαν σκλάβοι στους τούρκους. Η σφαγή επιδείνωσε περαιτέρω τις σχέσεις της Αυτοκρατορίας με τη Δύση. Οι σχέσεις κάπως εξομαλύνθηκαν με τη πτώση του Ανδρόνικου το 1185 και την άνοδο στην εξουσία των Άγγελων, αλλα το μίσος και απο τις δύο πλευρές υπήρχε.

https://cognoscoteam.gr/η-σφαγή-των-λατ ... ταντινούπ/
0 .

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 14558
Τοποθεσία: F.R. Liberland
Επικοινωνία:

Re: 1182 μχ: Η σφαγή των Λατίνων της Πόλης

Δημοσίευσηαπό Adminović » 23 Ιούλ 2020, 11:56

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Σπίτια, εκκλησίες, κάηκαν και λεηλατήθηκαν, ο όχλος έσφαξε κληρικούς (παπικούς), παιδιά, άντρες, γυναίκες, ακομα και γέρους και αρρώστους απο τα νοσοκομεία.

Ελληνορθόδοξος πολιτισμός ρε κουφάλες βάρβαροι! :xex4:

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Ο καρδινάλλιος Ιωάννης ο απεσταλμένος του Πάπα αποκεφαλίστηκε και το κεφάλι του σύρθηκε στους δρόμους στην ουρά ενος σκύλου!


Α, όλα κι όλα.
Δεν θα έρχονται οι ξένοι να μας τη λένε για τα πατροπαράδοτα έθιμα μας! :s_mad :angry: :elladara:


«Οι κομμένες κεφαλές και η δημόσια επίδειξή τους αποτελούν Ελληνικό έθιμο». Η απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης στη διαμαρτυρία του Αμερικανού πρέσβη για την φρικώδη πρακτική των αποκεφαλισμών.

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Απο τους 60.000 λατίνους της πόλης έζησαν μολις 4000 οι οποίοι πουλήθηκαν σαν σκλάβοι στους τούρκους.


Έτσι.
Βολέψαμε και τα κολλητάρια. :smoke06:
0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 16809

Re: 1182 μχ: Η σφαγή των Λατίνων της Πόλης

Δημοσίευσηαπό nemo » 23 Ιούλ 2020, 19:06

δεν το γνωριζω και δεν μιλαω αλλα το θεωρω υπερβολικο το νουμερο
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1184

Η βουλγαρική επανάσταση του 1185

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 19 Οκτ 2020, 14:59

Στις 26 Οκτωβρίου 1185 αρχίζει η επανάσταση του Ασέν και Πέτρου που έχει ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση της Βουλγαρίας από την βυζαντινή κυριαρχία και την αποκατάσταση του βουλγαρικού κράτους ύστερα από σχεδόν 170 χρόνια. Μετά από μια αντίσταση που συνεχίζει δεκαετίες, τα βουλγαρικά εδάφη καταλαμβάνονται εξολοκλήρου από την Κωνσταντινούπολη το 1018. Στα νεοπροσαρτημένα εδάφη εξαπλώνεται η βυζαντινή διοικητική διαίρεση – το σύστημα των θεμάτων, υπό τη διοίκηση στρατηγών. Το αυτοκέφαλο Βουλγαρικό Πατριαρχείο υποβαθμίστηκε σε Αρχιεπισκοπή με έδρα την Αχρίδα. Εφαρμόζεται και ο θεσμός της πρόνοιας ως μιας μορφής φεουδαρχίας, στην οποία τα τιμάρια παραχωρούνται από τους ηγεμόνες σε ευγενείς με το δικαίωμα να εισπράττουν φόρους απ’ αυτά. Ενώ στο Πρώτο Βουλγαρικό Κράτος οι φόροι καταβάλλονται μόνο σε είδος και υποχρεωτική εργασία τώρα, μαζί με αυτούς, εμφανίζονται και φόροι σε χρήματα, πράγμα το οποίο ακόμα πιο πολύ δυσκολεύει την οικονομική κατάσταση του πληθυσμού. Οι Βούλγαροι δεν ικανοποιούνται με τη δύσκολη κατάστασή τους και επανειλημμένως κάνουν προσπάθειες να αποβάλουν τον κυριαρχία των Βυζαντινών.

Στα τέλη του 12ου αιώνα η Βυζαντινή Αυτοκρατορία διέρχεται σοβαρή πολιτική, οικονομική και κοινωνική κρίση. Τα βουλγαρικά εδάφη δυο φορές λεηλατούνται από τους Σταυροφόρους της πρώτης και της δεύτερης Σταυροφορίας. Τα εδάφη βόρεια του Αίμου καταστρέφονται από τις επιθέσεις Πετσενέγκων και Κουμάνων. Από τα βορειοδυτικά επιτίθενται Ούγγροι και Σέρβοι. Στο μεταξύ στην Κωνσταντινούπολη εκθρονίσθηκε ο Ανδρόνικος Α’ Κομνηνός και τον θρόνο κατέλαβε ο Ισαάκιος Β’ Άγγελος. Ο νέος αυτοκράτορας προσπαθεί να πετύχει την εσωτερική και εξωτερική ειρήνη, υπογράφει συμβόλαια με τους Σέρβους και τους Ούγγρους και παντρεύεται την Μαργαρίτα της Ουγγαρίας.

Το φθινόπωρο του 1185, ενώπιον του Ισαακίου Β' Αγγέλου στα Κύψελα εμφανίζονται οι δύο αδελφοί, Τόντορ (ο μετέπειτα τσάρος Πέτρος Δ’) και Ιβάν Ασέν και ζητούν πρόνοια. Το αίτημά τους δεν γίνεται δεκτό, και όταν μάλιστα ο Ιβάν Ασέν αντιλέγει στον αυτοκράτορα, χαστουκίζεται. Τα αδέλφια επιστρέφουν στην πατρίδα τους εξοργισμένα, και εκμεταλλεύονται την δυσαρέσκεια λόγω της βαριάς φορολογίας που επέβαλε ο Ισαάκιος Β’ για να χρηματοδοτήσει τους πολέμους του εναντίον του Γουλιέλμου Β’ της Σικελίας και από λόγω του γάμου του με την Ουγγρική πριγκίπισσα, υποκινώντας έτσι εξέγερση εναντίων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1185. Ανήμερα της γιορτής του Αγίου Δημιτρίου (26 Οκτωβρίου) 1185, με αφορμή τωn εγκαινίων της εκκλησίας του Αγίου στο Τύρνοβο, συγκεντρώνεται πλήθος κόσμου. Τα αδέλφια διαδίδουν τη φήμη ότι ο Άγιος Δημήτριος δεν είναι πλέον προστάτης της Θεσσαλονίκης που αλώθηκε από τους Νορμανδούς νωρίτερα του ίδιου έτους. Δείχνουν και δική του εικόνα που τάχα εμφανίστηκε κατά θαυματουργικό τρόπο στην νέα εκκλησία για να βοηθήσει τους Βουλγάρους στον απελευθερωτικό τους αγώνα. Το πρώτο έργο των δύο αδελφών είναι να αποκαταστήσουν το αυτοκέφαλο της Βουλγαρικής Εκκλησίας.

Οι τρεις αρχιερείς που ήρθαν στο Τύρνοβο για τα εγκαίνια εξαναγκάζονται να χειροτονήσουν τον Βούλγαρο μοναχό Βασίλειο για Αρχιεπίσκοπο. Εκείνος με τη σειρά του, στέφει αυτοκράτορα των Βουλγάρων τον μεγαλύτερο αδερφό, Τόντορ (Θεόδωρο) υπό το όνομα Πέταρ Δ’ (Πέτρο Δ’), παρόλο που ο Ιβάν Ασέν έχει πιο ενεργό ρόλο στις επιχειρήσεις εναντίον των Βυζαντινών. Παίρνοντας ο Τόντορ το όνομα Πέτρος, προς τιμή του αγίου τσάρου Πέτρου Α’ (927-970), οι δύο αδελφοί θέλουν να δείξουν την αλληλοδιαδοχή τους με τους ηγεμόνες του Πρώτου Βουλγαρικού Βασιλείου. Εξάλλου, η πρώτη τους έφοδος είναι εναντίον της παλιάς πρωτεύουσας, Πρεσλάβα, πλην όμως αποτυχημένη και έτσι η εστία της εξέγερσης, το Τύρνοβο, γίνεται η πρωτεύουσα της Δεύτερης Βουλγαρικής Αυτοκρατορίας. Το 1185 και το 1186 οι Βούλγαροι καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της Μοισίας και επιδράμουν από τα Βαλκάνια όρη στην Θράκη. Το καλοκαίρι το 1186 ο Ισαάκιος Β’ κινείται με μεγάλο στρατό εναντίον των Βουλγάρων και διεισδύει στην Μοισία. Ενώ ο Πέτρος Δ’ είναι έτοιμος να διαπραγματευτεί με τον βυζαντινό αυτοκράτορα, ο Ιβάν Ασέν διαφεύγει πέρα από τον Δούναβη και συγκεντρώνει ισχυρό στρατό από Κουμάνους με τον οποίο επιστρέφει για να ενισχύσει τον αδελφό του. Στο μεταξύ ο Ισαάκιος Β’ φεύγει για την Κωνσταντινούπολη, ικανοποιημένος με τις υποσχέσεις του Πέτρου για υποταγή. Με τον νέο του στρατό, ο Ιβάν Ασέν επιδράμει ξανά στην Θράκη, αποφεύγοντας με δεξιοτεχνία να δώσει μάχη εκ παρατάξεως με τον ανώτερο βυζαντινό στρατό. Την άνοιξη του 1187 ο Ισαάκιος Β’ αποφασίζει να κινηθεί για δεύτερη φορά εναντίον των Βουλγάρων και να διέλθει τον Αίμο. Στο κάστρο του Λόβετς όμως απροσδόκητα συναντάει ισχυρή αντίσταση και μετά από τρίμηνη ανεπιτυχή πολιορκία αναγκάζεται να υπογράψει συνθήκη, αναγνωρίζοντας την ίδρυση του Δεύτερου Βουλγαρικού Κράτους. Σύμφωνα με τους όρους της συνθήκης, οι Ασέν και Πέτρος στέλνουν όμηρο στην Κωνσταντινούπολη τον μικρότερο αδελφό τους Ιωανίτσης, γνωστό ακόμα με το προσωνύμιό του Καλογιάν (ο οποίος αργότερα στέφθηκε βασιλιάς με το όνομα Ιβάν Α’ (1197-1218) και ο αυτοκράτορας αναγνωρίζει την εξουσία τους επί των εδαφών βόρεια του Αίμου.

Παρά το ότι η επανάσταση του Ασέν και του Πέτρου δεν λύνει το ζήτημα περί της νομιμότητας του Βουλγαρικού κράτους – αυτό θα γίνει υπόθεση των επόμενων αυτοκρατόρων της δυναστείας των Ασέν – αυτή απελευθερώνει ένα μεγάλο μέρος των βουλγαρικών εδαφών και εγκαινιάζει το Δεύτερο Βουλγαρικό Κράτος. Ο δρόμος για την πολιτική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη του νέου βασιλείου είναι πλέον ανοιχτός.

https://bnr.bg/el/post/100113361/826-
1 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3235

Re: Η βουλγαρική επανάσταση του 1185

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Οκτ 2020, 20:31

Ενδιαφέρουσα και η εξέγερση του Γεωργίου Βοϊτάχου.
https://en.wikipedia.org/wiki/Georgi_Voyteh
https://en.wikipedia.org/wiki/Uprising_of_Georgi_Voyteh

Ο οποίος έχει και την δική του γεωγραφική ονομασία στην Ανταρκτική ! :o
https://en.wikipedia.org/wiki/Voyteh_Point
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1184

913 μΧ: Μια άγνωστη άλωση της Κωνσταντινούπολης

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 10 Οκτ 2021, 11:56

Η μεγαλύτερη ταπείνωση στην ιστορία του Βυζαντίου

Η πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας Κωνσταντινούπολη, γνωστή και ως Πόλη ή Nova Roma (Νέα Ρώμη), υπέστη 29 πολιορκίες και δύο αλώσεις στα 1123 χρόνια της ιστορίας της. Η πρώτη άλωση έγινε το 1204 από τους Φράγγους και η δεύτερη το 1453 από τους Τούρκους. Στην ελληνική ιστοριογραφία αποκρύπτεται συστηματικά και μία τρίτη άλωση αυτή την φορά από τους Βουλγάρους. Πρόκειται γιά την ταπεινωτική παράδοση της πρωτεύουσας στον Βούλγαρο Τσάρο Συμεών τον Μέγα (893-927) που διαδραματίσθηκε το 913 μΧ. Τα γεγονότα εξελίχθηκαν ως εξής: Το 904 ο Βουλγαρικός στρατός καταλαμβάνει ολόκληρη την Μακεδονία και Ηπειρο (εκτός Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής) και τις ενσωματώνει στην Βουλγαρική αυτοκρατορία. Ο τότε Ρωμαίος αυτοκράτορας Λέων Σοφός (886-912) αναγνωρίζει την προσάρτιση της Μακεδονίας στην Βουλγαρία και αποδέχεται την καταβολή ετησίου φόρου υποτέλειας. Σε επιστέγασμα της συμφωνίας οι Βυζαντινές Αρχές τοποθετούν συνοριακή επιγραφή Βουλγαρίας-Βυζαντίου 10 χιλιόμετρα βόρεια της Θεσσαλονίκη (σημερινό χωριό Φιλαδέλφεια) που καθορίζει οριστικά τα σύνορα των δύο αυτοκρατοριών. Στην ιστορική αυτή επιγραφή που χαράχθηκε το έτος 912/913 μΧ αναφέρονται τα εξής:

Ετους από κτίσεως κόσμου συιβ ιν(δικτιώνος) ζ

Ορος (σύνορον) Ρωμαίων κ(αι) Βουλγάρων

Επί Συμεών εκ Θεού άρχ(οντος) Βουλγάρ(ων)

Επί Θεοδώρου Ολγου Τρακανού

Επί Δρίστρου Κομίτου

Εικόνα

Η επιγραφή της Φιλαδέλφειας μετά από κάποιες αμφισβητήσεις πιστοποιήθηκε ως γνήσια από τον Σλαβολόγο καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μ. Λάσκαρη.

Το 912 πεθαίνει ο αυτοκράτορας Λέων ΣΤ΄ ο Σοφός και τον διαδέχεται ο 26ετής γιος του Αλέξανδρος ο Ερωτόληπτος που πεθαίνει και αυτός κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες έπειτα από 13 μήνες πιθανόν δηλητηριασμένος. Τον διαδέχεται ο 8ετής γιος του Κων/νος Ζ΄ Πορφυρογέννητος που λόγω ηλικίας αδυνατεί να βασιλεύσει. Ακολουθεί κυβερνητικό κενό στο Βυζάντιο που καλύπτεται με τον διορισμό τριμελούς αντιβασιλείας αποτελούμενης από τον Πατριάρχη Νικολαο Μυστικό, και τους Μάγιστρους Στέφανο και Ελλαδά. Την ίδια εποχή ο Συμεών στέφεται από τον Πάπα της Ρώμης Τσάρος Βουλγάρων και Ρωμαίων και λαμβάνει την προσωνυμία Μέγας. Στα μεγαλεπήβολα οράματά του διαβλέπει την διαδοχή του στον θρόνο της παρηκμασμενης Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

Την άνοιξη του 913 ο Μέγας Συμεών έπειτα από την άρνηση των Ρωμαίων να καταβάλουν τους συμφωνημένους φόρους υποτέλειας, εκστρατεύει εναντίον της Κωνσταντινούπολης, συντρίβει τον Ρωμαϊκό στρατό στην μάχη της Μεσημβρίας και στρατοπεδεύει έξω από τα τείχη της Πόλης. Εμπρός στον κίνδυνο της άλωσης ο Πατριάρχης Νικόλαος Μυστικός κάλεσε τον Συμεών στην πρωτεύουσα και τον έστεψε στην Αγία Σοφία Αυτοκράτορα (κατ' άλλους συναυτοκράτορα) των Ρωμαίων. Ακολούθησε θριαμβευτική είσοδος στην πόλη,πλούσιο γεύμα και αφού πληρώθηκαν οι οφειλόμενοι φόροι ο Συμεών απεχώρησε ειρηνικά επί κεφαλής του στρατού του. Επέστρεψε στην Πρεσλάβα, πρωτεύουσα της Βουλγαρίας, όπου και εγκατέστησε Βούλγαρο Ορθόδοξο Πατριάρχη. Η στέψη και ανακήρυξη του Μεγάλου Συμεών ως Ρωμαίου αυτοκράτορα καταγγέλθηκε ως άκυρη το 919 μΧ από τον μετέπειτα Ρωμαίο αυτοκράτορα Ρωμανό Λεκαπηνό (919-944). Ωστόσο η ιστορική αυτή ταπείνωση κατεγράφη στην ιστορία αναδεικνύοντας την υπεροχή της Βουλγαρικής αυτοκρατορίας έναντι του "Βυζαντίου" το οποίο επί αιώνες κατέβαλε ταπεινωτικά φόρο υποτέλειας στους Βούλγαρους.Το σημαντικό αυτό γεγονός καταγράφεται από τους βυζαντινούς χρονογράφους του 11/12ου αιώνα Σκυλίτση, Κεδρηνό και Ζωναρά και επισημαίνεται στην "Βυζαντινή Ιστορία" του Γιάννη Κορδάτου.

Ο Συμεών πέθανε στις 27 Μαϊου 927 από καρδιακή προσβολή ενώ ετοιμαζόταν να εκστρατεύσει και πάλι κατά της Κωνσταντινούπολης με σκοπό να την καταλάβει οριστικά. Υπήρξε μεγάλος ηγέτης με εξαιρετικές πολεμικές και διπλωματικές ικανότητες. Στα χρόνια του η Βουλγαρική πνευματική παραγωγή γνώρισε σημαντική άνθηση και η νεοείσακτη Κυριλλική γραφή εμπλούτισε τα Βουλγαρική γράμματα με αξιόλογα λογοτεχνικά έργα. Πιστεύεται πως ο Συμεών χρησιμοποιούσε ψευδώνυμα στα βιβλία που έγραψε. Μεταξύ των συγγραμμάτων του συγκαταλέγεται και η Εκκλησιαστική ιστορία που αποδιδόταν παλαιότερα στον Βούλγαρο μοναχό Χράμπρ.
0 .

Άβαταρ μέλους
ΣΑΤΑΝΙΚΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ
Βαλκάνιος Κούρος
Βαλκάνιος Κούρος
Δημοσιεύσεις: 5605
Τοποθεσία: Μνημονιακή Διασπορά.

Re: 913 μΧ: Μια άγνωστη άλωση της Κωνσταντινούπολης

Δημοσίευσηαπό ΣΑΤΑΝΙΚΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ » 10 Οκτ 2021, 12:20

Πάλι μπουκωμένοι οι ελ;
0 .
Ο χρήστης που γκρέμισε τον εθνολαϊκισμό

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1184

Re: Βυζαντινή ιστορία

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 25 Αύγ 2022, 20:48

Ο πολιτικός χάρτης της Πελοποννήσου από το 13ο ως το 16ο αιώνα

Μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους το 1204 και τη διάλυση της βυζαντινής αυτοκρατορίας, οι φράγκοι πρίγκιπες κατέλαβαν προοδευτικά την Πελοπόννησο και εγκαθίδρυσαν ένα φεουδαλικό καθεστώς εισάγοντας στον τόπο τα έθιμα και το δίκαιό τους. Η αντίσταση που συνάντησαν υπήρξε ασήμαντη, γιατί η βυζαντινή κυριαρχία ήταν χαλαρή σ' αυτές τις απομονωμένες επαρχίες, μακριά από τα μεγάλα κέντρα της αυτοκρατορίας. Οι τοπικοί άρχοντες επέβαλαν εδώ τη θέλησή τους· οι πιο ισχυροί πρόβαλαν θαρραλέα αντίσταση, αλλά μεμονωμένη, ασυντόνιστη και καταδικασμένη σ’ αποτυχία, ενώ οι άλλοι συνθηκολόγησαν με τη νέα εξουσία, τους Φράγκους, και διατήρησαν τα παλιά του προνόμια.

Αλλά μετά τη μάχη της Πελαγονίας (1259), όπου ένα φράγκικο εκστρατευτικό σώμα, σταλμένο από τους πρίγκιπες της Πελοποννήσου, ηττήθηκε από τους Βυζαντινούς, οι τελευταίοι επανέκτησαν ως ένα σημείο την εξουσία στην Πελοπόννησο. Με τη συνθήκη που ακολούθησε, δημιουργήθηκε στα νότια της χερσονήσου, στα εδάφη που αποσπάστηκαν από τους φράγκους φεουδάρχες, ένας μικρός πυρήνας βυζαντινής διοίκησης που εξελίχθηκε αργότερα στο Βυζαντινό Δεσποτάτο. Το γεγονός αυτό δεν είναι μεμονωμένο· εντάσσεται στη γενική αντεπίθεση που εξαπέλυσαν οι Βυζαντινοί ενάντια στους κληρονόμους των Σταυροφόρων, ενέργεια που είχε ως αποτέλεσμα την κατάργηση του λατινικού κράτους της Κωνσταντινούπολης και την επανάκτηση της Πόλης το 1261.
Έτσι προέκυψε η διχοτόμηση της Πελοποννήσου, κατάσταση που διατηρήθηκε για δύο ολόκληρους αιώνες. Ο ανταγωνισμός των δύο εξουσιών προκάλεσε ατέλειωτους αγώνες που κατέληξαν στην παρακμή και την εξαφάνιση του Φράγκικου Πριγκιπάτου. Οι Βυζαντινοί του Δεσποτάτου, κερδίζοντας διαρκώς έδαφος, κατόρθωσαν να κάμψουν το 1430 τις τελευταίες φράγκικες αντιστάσεις και να επεκτείνουν την κυριαρχία τους σ' ολόκληρη τη χώρα. Ας σημειωθεί ότι τις υποθέσεις του Δεσποτάτου διαχειριζόταν την εποχή εκείνη η πριγκιπική οικογένεια των Παλαιολόγων, που έμελλε να δώσει μερικά χρόνια αργότερα τον τελευταίο βυζαντινό αυτοκράτορα, τον Κωνσταντίνο.

Οι μόνοι ξένοι που γλίτωσαν από τους Βυζαντινούς ήταν οι Βενετοί, που είχαν κι αυτοί εγκατασταθεί στην Πελοπόννησο την ίδια εποχή με τους Φράγκους του Πριγκιπάτου. Παρά τις περιοδικές προστριβές, αναπόφευκτες σε παρόμοιες καταστάσεις, οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο μέρη, Βυζαντινούς και Βενετούς, ήταν μάλλον φιλικές. Οι Βενετοί είχαν μάλιστα βελτιώσει στο μεταξύ τις εγκαταστάσεις τους δημιουργώντας ένα σημαντικό δίκτυο λιμανιών και οχυρωμένων θέσεων, στρατηγικά σημεία απαραίτητα για την παρουσία τους στην Ανατολική Μεσόγειο. Το 1388 κατέλαβαν ένα σημαντικό τμήμα της Αργολίδας (Ναύπλιο, Αργος, Κιβέρι και Θερμίσι), ενώ από το 1410 ώς το 1423, μ' έναν εύστοχο συνδυασμό στρατιωτικών επιχειρήσεων και διπλωματικών διαβημάτων, διεύρυναν τις κτήσεις τους στη Μεθώνη και την Κορώνη κυριεύοντας το οχυρό του Ναυαρίνου και άλλες γειτονικές θέσεις. Την ίδια εποχή (1408) υπέγραψαν σύμβαση με το λατίνο αρχιεπίσκοπο της Πάτρας, άρχοντα της πόλης, και ανέλαβαν την πολιτική της διακυβέρνηση για πέντε χρόνια. Μετά τη λήξη της προθεσμίας αυτής, η πόλη τυπικά παραδόθηκε και πάλι στο λατίνο αρχιεπίσκοπο, αλλά οι Βενετοί με διάφορα προσχήματα παρέμειναν εκεί ώς το 1419. Αργότερα, το 1464, έγιναν κύριοι της Μονεμβασίας, όπου διατηρούσαν από καιρό ένα εμπορικό πρακτορείο. Η πόλη αυτή, καλά οχυρωμένη, σε θέση προνομιακή για τις στρατιωτικές απαιτήσεις της εποχής, είχε μεγάλη αυτονομία σε σχέση με τη βυζαντινή εξουσία του Δεσποτάτου. Για το λόγο αυτό, και πιθανόν από πνεύμα ανταγωνισμού πρός τούς δεσπότες του Μυστρά, που είχε εκδηλωθεί σε πολλές περιπτώσεις, οι προύχοντες της κοινότητας ζήτησαν και πέτυχαν το 1460 την προστασία του Πάπα. Η πράξη αυτή εμπόδισε τους Τούρκους να κατακτήσουν την πόλη μαζί με την υπόλοιπη χερσόνησο, ενώ επέτρεψε στους Βενετούς, έστω και καθυστερημένα, να συμπεριλάβουν στις κτήσεις τους και το σημαντικό αυτό στρατηγικό σημείο.

Η βυζαντινή εξουσία στην ενοποιημένη Πελοπόννησο δεν μπόρεσε να αντισταθεί για πολύ στις τουρκικές επιθέσεις. Από τη μια πλευρά, οι εσωτερικές διαμάχες αποδυνάμωναν την ικανότητα αντίστασης των βυζαντινών δεσποτών· από την άλλη, οι νίκες των Τούρκων σ' όλα τα μέτωπα δημιουργούσαν κλίμα ηττοπάθειας που καθιστούσε αδύνατη μακροπρόθεσμα την αντίσταση των Πελοποννησίων. Οι εμφύλιες διαμάχες ανάμεσα στους διάφορους κλάδους των πριγκιπικών οικογενειών και τις άλλες δυνάμεις της χώρας, στρατιωτικούς ηγέτες και προύχοντες των πόλεων, όπως στη Μονεμβασία, ήταν αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων, εσωτερικών και εξωτερικών, που θα μπορούσαν να συνοψιστούν με συντομία ως εξής:

α. Η αποδυνάμωση της κεντρικής εξουσίας, που οφειλόταν στην προέλαση των Τούρκων και στη βαθιά κρίση που περνούσαν τα τελευταία υπολείμματα της βυζαντινής αυτοκρατορίας και της κοινωνίας της, είχε τις ανάλογες επιπτώσεις και στην τοπική εξουσία της Πελοποννήσου. Η απουσία ενός ισχυρού διοικητικού κέντρου, σε μια αυτοκρατορία που για αιώνες είχε οργανωθεί γύρω από έναν τέτοιο πόλο, ήταν ιδιαίτερα αισθητή στις απομακρυσμένες επαρχίες και ευνοούσε τις αυτονομιστικές τάσεις.

β. Ο τρόπος ίδρυσης και ανάπτυξης του Δεσποτάτου είχε δημιουργήσει μια παράδοξη κατάσταση: η θέση των τοπικών αρχόντων ήταν πολύ σημαντική, αλλά την υπονόμευε το συμβολικό κύρος των αντιπροσώπων της βασιλικής οικογένειας που βρίσκονταν εκεί. Η ιδιότυπη αυτή κατάσταση δεν ευνοούσε την ανάδειξη στό πολιτικό επίπεδο ισχυρών και αδιαφιλονίκητων ηγετών. Η σταδιακή ανάκτηση της Πελοποννήσου από τους Βυζαντινούς, με εξαιρετικά ασταθείς συνδυασμούς και συμμαχίες, είχε δημιουργήσει ένα πλήθος ισχυρών τοπικών ηγετών ποικίλης προέλευσης και διαφορετικών προσανατολισμών. Σχετικά αυτόνομοι, καθώς είχαν κερδίσει τη θέση τους υστερα από επίμονες μάχες ενάντια στους φράγκους άρχοντες, στό πλευρό των βυζαντινών δεσποτών, δεν ήταν διόλου διατεθειμένοι να υποταχτούν στην εξουσία αυτών των τελευταίων. Αναγνωρίζοντας μόνο τυπικά την υποτέλειά τους στην αναιμική εξουσία των δεσποτών του Μυστρά, ήταν αναγκασμένοι να συνυπάρχουν μ' αυτούς για να διατηρήσουν την εξουσία και τα προνόμιά τους απέναντι στον τούρκο κατακτητή, πάντοτε έτοιμο να επιτεθεί στη χερσόνησο. Επικρατούσε, έτσι, μια εύθραυστη ισορροπία που συμβάδιζε με αδυναμία δράσης και ακινητοποιούσε τις αμυντικές δυνάμεις της χώρας.

γ. Από την άλλη πλευρά, ο εχθρός δεν έδειχνε πιά καμιά γενναιοδωρία απέναντι στους τελευταίους θύλακες της βυζαντινής εξουσίας. Η πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453 στα χέρια του σουλτάνου Μωάμεθ Β' σήμανε πρακτικά το τέλος κάθε απόπειρας αντίστασης. Το 1460 οι Τούρκοι κατέλαβαν το βυζαντινό τμήμα της Πελοποννήσου, εκτός από την πόλη της Μονεμβασίας. Οι βενετικές κτήσεις επέζησαν για ορισμένες δεκαετίες ακόμη, αλλά πέρασαν κι αυτές προοδευτικά στην τουρκική κυριαρχία: η Κορώνη, η Μεθώνη, το Αργος και το Κιβέρι στα 1500, η Μονεμβασία, το Ναύπλιο και το Θερμίσι στα 1540.
0 .

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1184

Re: Βυζαντινή ιστορία

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 11 Σεπ 2022, 12:22

Πορτραίτο του Βυζαντινού Αυτοκράτορα Ιωάννη Η' Παλαιολόγου (βασίλεψε 1425-1448). Το πρωτότυπο βρίσκεται στη βιβλιοθήκη της Ι.Μ. Αγίας Αικατερίνης στο Σινά.

Εικόνα
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... _Sinai.jpg
0 .


Επιστροφή σε “Ιστορία”